Baza wiedzy
Oznaczanie współpracy w mediach społecznościowych
Prezes UOKiK przygląda się pierwszym influencerom w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści na portalu #instagram (dotyczy także #facebook #tiktok)
Odbiorca treści umieszczonej na portalu społecznościowym nie może mieć wątpliwości, że nie ma ona związku z bezinteresownym poleceniem produktu, ale jest efektem współpracy, za którą influencer otrzymuje wynagrodzenie. Tutaj mowa również o wynagrodzeniu w formie sponsoringu.
Oznaczenie płatnej reklamy lub współpracy musi być zrozumiałe dla odbiorcy (w szczególności polskiego odbiorcy), zatem skrót „ad”
„advertisement”) nawet w połączeniu z nazwą firmy to dalej niewystarczająca forma oznaczenia.
Wymaganie przez reklamodawcę od influencerów oznaczania treści w sposób niejednoznaczny lub nieczytelny jest niedopuszczalne. Jednak bronienie się wskazanymi przez reklamodawcę warunkami oznaczania treści w zawartych umowach, nie zwalniają z odpowiedzialności, bowiem influencer jest także przedsiębiorcą.
Oznaczenie współpracy musi być dobrze widoczne! Takie oznaczenie nie może być zbyt małe, słabo widoczne czy też umieszczone na końcu treści, zwłaszcza tej, która prezentowana jest jako film lub relacja na stories.
Należy wyraźnie oznaczyć, że dana treść powstaje w ramach płatnej współpracy i jest reklamą.
Użycie słowa "ad", "promo", czy "współpraca" to zdecydowanie za mało, aby mówić o prawidłowym oznaczeniu treści!